CZYM SĄ UMIEJĘTNOŚCI

Umiejętność - przyswojona w procesie uczenia się zdolność do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właściwych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej.(https://pl.wikipedia.org/wiki/)

Umiejętność - praktyczna znajomość czegoś, biegłość w czymś (Słownik PWN)

Umiejętności zwane są też kompetencjami twardymi:

Przykłady:

Komunikowanie się w języku włoskim

Komunikowanie się językiem migowym

Programowanie w języku Python

Pisanie pism procesowych

Zwinne zarządzanie projektem

Opracowywanie danych w Excelu

Wizualizacja danych w Power BI

Obsługa drukarki 3D

Projektowanie 3D

Rozwiązywanie problemów za pomocą metody Design Thinking

 

UMIEJĘTNOŚCI PRZYSZŁOŚCI

Świat coraz częściej obiegają opinie, że ludzka praca będzie automatyzowana i zastępowana przez roboty. Głosów w tej kwestii nie brak w mediach, a nawet literaturze czy kinematografii. Na ile, jak szybko i w jakim zakresie jest to realne? Na to pytanie stara się odpowiedzieć obecnie wielu badaczy.

Raport „Future of skills. Employment in 2030” wskazuje, że nadchodzących latach liczyć się będą umiejętności interpersonalne, społeczne, systemowe i poznawcze:

  • Uczenie siebie oraz innych
  • Aktywna nauka i słuchanie
  • Instruowanie
  • Myślenie logiczne i krytyczne
  • Sztuka dedukcji
  • Kompleksowe rozwiązywanie problemów
  • Współdziałanie
  • Koordynacja
  • Szybkie reagowanie
  • Ocena i podejmowanie decyzji
  • Zarządzanie zasobami finansowymi
  • Zarządzanie zasobami ludzkimi
  • Zarządzanie czasem
  • Monitorowanie i ocena wyników
  • Negocjowanie i perswazja
  • Percepcja społeczna
  • Jasne komunikowanie się
  • Programowanie
  • Ocena systemów i procesów
  • Projektowanie technologii
  • Wizualizowanie

Opracowano na podstawie: http://umiejetnosci2030.pl/#umiejetnosci-przyszlosci

Z kolei  na liście kompetencji kluczowych rekomendowanych przez Radę Unii Europejskiej (2018) znalazły się:

kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

kompetencje w zakresie wielojęzyczności

kompetencje matematyczne

kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

kompetencje cyfrowe

kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się

kompetencje obywatelskie

kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej

Źródło: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=en

 

Kompetencje cyfrowe (ang. digital competences) obejmują krytyczne i odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych i wykorzystywanie ich do uczenia się, pracy i udziału w życiu społecznym. To nie tylko  obsługa komputera i programów. Wraz z postępem technologicznym zmienia się ich zakres. Dziś kompetencje cyfrowe to także:

  • umiejętności korzystania z danych i informacji
  • umiejętności porozumiewania się i współpracy
  • tworzenie treści cyfrowych
  • programowanie
  • kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem.

 

W kontekście Przemysłu 4.0 mówi się także o kompetencjach ery cyfrowej lub inaczej kompetencjach 4.0, bez których trudno będzie odnaleźć się w warunkach Przemysłu 4.0.

W tym przypadku liczą się umiejętności pracy w nowym otoczeniu produkcyjnym z wykorzystaniem wschodzących technologii, takich jak:

  • chmura obliczeniowa,
  • sztuczna inteligencja,
  • big data,
  • internet rzeczy.

Źródło: (https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/004171#3)