Niniejsza strona jest podstroną projektu Biura Karier i Wydziału Nauk Pedagogicznych zmierzającego do opracowania ścieżek zawodowych absolwentów WNP.
Opiekę naukową nad projektem sprawuje Pani dr hab. Hanny Solarczyk-Szewc, prof. UMK
Koordynacją projektu po stronie Biura Karier zajmuje się Tomasz Jankowski.
Pierwszym etapem realizacji projektu będzie przedstawienie ofert pracy znajdujących się w bazie Biura Karier UMK, za pomocą zmiennych, które pozwolą na analizę wybranych ścieżek zawodowych (zawodów). Planowany termin zakończenia to marzec 2013 roku.
W pierwszym semestrze roku 2012/213 zarchiwizowano oferty skierowane do absolwentów pedagogiki oraz oferty nie skierowane do konkretnego kierunku studiów. Zapis zrealizowanych zadań został opisany tutaj.
W II i III semestrze studenci skupili się na pracy nad kolejnymi częściami pracy magisterskiej.
Drugi etap projektu, którego okres realizacji jest przewidziany na IV semestr zajęć seminaryjnych (II semestr roku akademickiego 2013 i 2014) polegać będzie na zdefiniowaniu stanowisk pracy, które pozwolą na rozwinięcie kompetencji wymaganych w zawodach pedagogicznych zbadanych w II i III semestrze seminarium magisterskiego.
Seminarzyści pracować będą na bazie danych ofert pracy sprowadzonej do formatu xls (EXCEL).
Krok: Wybór stanowisk/kategorii pracy, w których możliwy jest rozwój danych kompetencji.
1. Każdy z seminarzystów definiuje 3 najważniejsze kompetencje dla zawodu/stanowiska, który jest przedmiotem jego pracy magisterskiej.
2. Na spotkaniu całej grupy seminarium dokonywane jest zebranie wszystkich pojawiających się kompetencji (większość z nich zapewne będzie się powtarzać)
3. Każdy z seminarzystów wybiera 1 kompetencję i poszukuje stanowisk/kategorii pracy, w których dana kompetencja jest wymagana w największym stopniu. Wynikiem pracy jest wskazanie stanowisk/kategorii pracy, w której w największym stopniu wymagana jest dana kompetencja.
Przykład w jaki sposób, za pomocą programu EXCEL można dokonać w/w czynności zawiera poniższa lekcja:
EXCEL do wstawienia
4. Podczas kolejnego spotkania seminarium uczestnicy wybierają kategorie pracy/stanowiska do opisania na podstawie bazy ofert pracy.
Krok: opracowanie kart stanowisk/kategorii pracy na których można rozwijać wybrane kompetencje.
1. Uczestnicy seminarium rozdzielają pomiędzy siebie kategorie pracy/stanowiska do opisania na podstawie bazy danych. Ciekawym pomysłem może być opracowanie kilku kategorii pracy/stanowisk, przez podgrupy seminaryjne.
Do ustalenia pozostaje kwestia czy opis wykonywany jest dla kategorii pracy/podkategorii pracy, czy w podziale na typ pracy:
Sugerowane jest by opis zawodu opracować dla podkategorii pracy, oddzielenie dla 3 grupy:
a) praca czasowa, dorywcza, praktyka płatna, staż
b) praca stała
c) praktyka bezpłatna, wolontariat
np.
Edukacja/Szkolenia – Nauczyciel, typ: praca czasowa, dorywcza, praktyka płatna, staż
Edukacja/Szkolenia – praca stała
Edukacja/Szkolenia – praktyka bezpłatna, wolontariat
2. Opis zawodu rozpoczynamy od ograniczenia bazy danych do kategorii pracy/podkategorii pracy w ramach ustalonych grup (np wyżej zaproponowanych) . Można tego dokonoć przez odpowiednie filtrowanie lub usuniecie zbędnych danych.
3. Każdy element opisu zawodu odpowiada zmiennym znajdującym się w bazie danych. (zobacz)
4. Karta opisu zawodu zawierać będzie następujące elementy
Opis stanowiska | Tą część opisu przygotowujemy na końcu także w oparciu o zmianne |
Typowe zadania i obowiązki | v3v1 |
Wynagrodzenie i warunki pracy | wynagrodzenie - na bodstawie badania |
Główne wymagania (w tym kompetencje) | v12v1, v12v2, v13, v14v1, v14v2, v14v3, v14v4, v14v5, v14v6, v15v1, v15v2, v15v3, v15v4, v16v1, v17v1, v16v2, v17v2, v16v3, v17v3, v16v4, v17v4, v18, v19v1, v19v2, v19v3, v19v4, v19v5, v19v6, v19v7, v19v8, v19v9, v20v1, v20v2, v20v3, v20v4, v20v5 |
Szkolenia i nabywanie uprawnień zawodowych | v21 |
Perspektywy rozwoju zawodowego na stanowisku | v22 |
Pracodawcy i źródła ofert pracy | opracownie po zakończeniu opsiu |
Powiązane zawody | opracownie po zakończeniu opsiu |
Przykład w jaki sposób, za pomocą programu EXCEL można dokonać w/w czynności zawiera poniższa lekcja:
EXCEL do wstawienia
Każdy z uczestników projektu otrzyma zaświadczenie wg wzoru
Lista kolejno dodawanych wpisów związanych z realizacją projektu.
Godzina i data | status | materiały |
22.10.2012 godzina 11:30-13:00 | zrealizowane | materiały dodatkowe znajdują się w poniższych postach z dnia 23 i 31 października 2012. |
29.10.2012 godzina 11:30-13:00 | zrealizowane | nie dotyczy |
19.11.2012 godzina 11:30-13:00 | zrealizowane | nie dotyczy |
26.10.2012 godzina 11:30-13:00 | zrealizowane | poniżej w poście |
3.12.2012 godzina 11:30-13:00 | zrealizowane | nie dotyczy |
27.3.2013
Paczki do pobrania dla Pań:
12.1.2013
Na forum pojawiły się nowe wątki:
1. zapisy na rozmowy doradcze - bardzo proszę o wpisy,
2. wynagrodzenie dot. wprowadzania ofert.
11.12.2012
Uwaga !!!! w przypadku problemów z wprowadzaniem wartości takstowych (nie mieści się tekst) proszę o zmianę wartości dla szerkości zmiennej w kolumnie zaznaczonej na niniejszym zrzucie z ekanu.
Poprawiona bazy danych (w zmiannej v13 dodałem kategorię "5 w trakcie studiów") znajduje się tu
07.12.2012
poniżej zebrane zostały wszystkie dokumenty związne z realizacją badania (*pdf)
ogólna instrukcja opisu ofert jest tu
1. baza danych tu
2. instrukcja dla poszczególnych zmiennych wraz z załącznikami tu
3. instrukcja wprowadzania kompetencji tu i tu
05.12.2012
W nawiązaniu do spotkania seminarium z dnia 3.12.2012 umieszczam link do Raportu z badań pracodawców i ofert pracy
realizowanych w 2010 r. w ramach projektu „Bilans Kapitału Ludzkiego”
03.12.2012
1. baza danych tu
ogólna instrukcja opisu ofert jest tu
28.11.2012
2. instrukcja dla poszczególnych zmiennych wraz z załącznikami tu
3. instrukcja wprowadzania kompetencji tu i tu
27.11.2012 godzina 16:00
Proszę o kontakt osobę, która ma notebooka bez nośnika CD- chyba znalazłem rozwiązanie jej problemów z instalacją SPSS.
27.11.2012
Kod SPSS niestety nie może być umieszczony na stronie. Wysłam drogą mailową do osób od których otrzymałem maila.
Na razie skontaktowało się zemną 8 osób. Pozostałe osoby proszę o kontakt.
26.11.2012
w związku z wprowadzenim danych przekazuję pliki niezbedne do ich wprowadzania
1. baza danych tu UWAGA ZMIANA- jest nowasza wersja w wpisie z dnia 3.12.2012
2. instrukcja dla poszczególnych zmiennych wraz z załącznikami tu UWAGA ZMIANA- jest nowasza wersja w wpisie z dnia 28.11.2012
3. instrukcja wprowadzania kompetencji tu i tu UWAGA ZMIANA- jest nowasza wersja w wpisie z dnia 28.11.2012
4. paczka ofert tu
9.11.2012
Dziękujemy za aktywność w opracowaniu zadania dodatkowego. W najbliższym czasie, na niniejszej stronie zostanie umieszczony materiał finalny.
31.10.2012 Zadanie Dodatkowe:
Jak już wspomniano prace zaczną się od przedstawienia ofert pracy znajdujących się w bazie Biura Karier UMK, za pomocą zmiennych, które pozwolą na analizę wybranych ścieżek zawodowych (zawodów).
Zadanie indywidualne polega na zaproponowaniu zmiennych znajdujących się w ofertach pracy w odniesieniu, do każdego z obszarów przyszłej ścieżki zawodowej: Opis stanowiska, Typowe zadania i obowiązki, Wynagrodzenie i warunki pracy, Główne wymagania (w tym kompetencje), Szkolenia i nabywanie uprawnień zawodowych, Perspektywy rozwoju zawodowego na stanowisku, Pracodawcy i źródła ofert pracy, Powiązane zawody.
Tu i tu znajdują się oferty pracy na podstawie których proszę zaproponować zmienne. Możecie też państwo korzystać z innych dostępnych ofert. W przypadku części ścieżki "Wynagrodzenie i warunki pracy" zmiennymi mogą być zarobki (lecz nie zawsze pojawiają się ofertach pracy), wymiar czasu pracy.
Propozycje zmiennych proszę przesłać na adres tomasz.jankowski@umk.pl w nieprzekraczalnym terminie 8.11.2012 (godzina 24:00), w tabeli, zgodnie ze wzorem, który znajduje sie tu. Proszę zwrócić uwagę by opis zmiennych był możliwie najbardziej precyzyjny.
Efekty osiągnięte w zdaniu indywidulanym zostanie odnotowane w zaświadczeniu o uczestnictwie w projekcie.
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości jestem do Państwa dyspozycji pod w/w adresem mailowym lub numerem telefonu 566112295, lub osobiście w Biurze Karier UMK, do poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-16:00.
Pozdrawiam
Tomasz Jankowski
31.10.2012
Schemat ścieżki, która zostanie opracowana w ramach projektu opierał się będzie na wzorcach angielskich. Zainteresowanych odsyłam do strony www.
Przykład wersji angielskiej znajduje się tutaj.
Ścieżka zostanie opracowana wg następującego konspektu (lewa kolumna zawiera główne elementy opisu w wersji angielskiej).
Wersja angielska | Propozycja w projekcie |
Job description | Opis stanowiska |
Typical work activities | Typowe zadania i obowiązki |
Salary and conditions | Wynagrodzenie i warunki pracy |
Entry requirements | Główne wymagania (w tym kompetencje) |
Training | Szkolenia i nabywanie uprawnień zawodowych |
Career development | Perspektywy rozwoju zawodowego na stanowisku |
Employers and vacancy sources | Pracodawcy i źródła ofert pracy |
Related jobs | Powiązane zawody |
Jak widać w powyższej tabeli elementem, o który zostanie wzbogacona ścieżka opracowana w ramach projektu będzie opis wymaganych kompetencji w postaci wykresu radarowego (przykład) z wskazaniem definicji kompetencji więcej...
23.10.2012
W dniu 22.10.2012 roku na seminarium Pani dr hab. Hanny Solarczyk, prof. UMK miało miejsce wprowadzenie w projekt studentów Wydziału. Spotkanie zostało poprowadzone przez Tomasz Jankowskiego - koordynatora projektu po stronie Biura Karier UMK. Prezentacja ze spotkania znajduje się tutaj.