"Stefan w biurze" czyli o zasadach savoir-vivru w pracy

Dress code

Swobodna elegancja, standaryzowany uniform, albo całkiem luźne podejście do ubioru. Dress code to dosłownie „kod ubioru”, etykieta stroju, czyli pewien kanon wyznaczający zasady doboru ubrania w sytuacjach służbowych i w pracy.

Dobór stroju zależy przede wszystkim od branży, firmy, stanowiska i stylu pracy. Są pewne branże, które powszechnie uznaje się za zwolnione z obowiązku przestrzegania dress code’u służbowego. Są to na przykład media, reklama i PR oraz inne wolne zawody. Z drugiej strony niektóre urzędy, zwłaszcza wobec pracowników, którzy mają bezpośredni kontakt z klientem (tzw. Front Office), narzucają określony sposób ubioru. W takiej sytuacji pracownik jest wizytówką firmy i reprezentuje ją „na zewnątrz” więc jego wizerunek powinien być zgodny z wizerunkiem i ideą organizacji, w której pracuje.

Reguły stroju biurowego

Niezależnie od pewnych indywidualnych zasad konkretnych firm i poziomu sformalizowania, są pewne reguły stroju biurowego, których przestrzegać powinni wszyscy, niezależnie od płci.

  1. Stonowane kolory – najbardziej standardowymi kolorami w etykiecie biurowej są: czerń, biel, granat, szarość oraz wszystkie „kolory ziemi”. Tego typu kolory budują prestiż i kojarzą się z powagą i profesjonalizmem.
  2. Umiarkowanie w doborze biżuterii – nie należy „obwieszać się” złotem, warto stosować tutaj cenną regułę, że kobieta może jednocześnie mieć na sobie 2 elementy biżuterii (np. pierścionek i bransoletkę)
  3. Minimalizm i prostota – zarówno w ilości kolorów (najlepiej w ubiorze nie łączyć większej ilości kolorów niż 3) jak i stylu. Wizerunek służbowy musi budować autorytet dlatego musi być zadbanym i eleganckim.

Są również pewne zakazane elementy stroju, które nie uchodzą nawet wolnym zawodom. Kobiety powinny pamiętać o tym, że uwydatnianie dekoltu, zbyt krótka spódniczka czy odkryte stopy są niestosowne. Mężczyźni zaś powinni zapomnieć o zakładaniu sandałów, niezależnie od pogody i o rozpinaniu koszuli, kiedy jest duszno.

Wyjątki

Często firmy, żeby nagrodzić pracowników za tydzień sztywnego ubioru, pozwalają im na jeden dzień „luzu” – „casual Friday” (zazwyczaj jako ten luźniejszy wybierają piątek), w którym można odejść od restrykcyjnych reguł ubioru i pozwolić sobie na pewną dozę indywidualizmu.

Dlaczego powstał dress code?

Odpowiedni ubiór w pracy zwiększa wiarygodność i buduje pozytywny wizerunek. Świadczy również o szacunku wobec szefa, współpracowników oraz klientów. Należy pamiętać, że w sytuacjach służbowych strój nie ma podkreślać naszej osobowości prywatnej, a nasze stanowisko i relację w pracy. Idea dress code’u powstała w celu ograniczenia rewii mody i jest zintegrowanym elementem całościowego wizerunku firmy.

Źródło: Cogitors.pl