Anna Grabowska Anna Grabowska

Anna Grabowska

 

Jak zaczęła się droga do miejsca, w którym jest Pani teraz?

    Studiowałam na WNEiZ w latach 2003-2008 na kierunku Zarządzanie i Marketing, ukończyłam specjalność: Informatyka w zarządzaniu.
W trakcie studiów pracowałam dorywczo, jako hostessa na promocjach w hipermarketach, potem jako telemarketer.
Te zajęcia uświadomiły mi, że nie warto tracić czasu na pracę wyłącznie dla dodatkowych pieniędzy, ponieważ nie poprawi to mojej sytuacji na rynku pracy. Postanowiłam skupić się bardziej na rozwoju, zapisałam się na kurs SEFIC organizowany na naszym wydziale, potem przejrzałam możliwości praktyk i zgłosiłam się do banku BZWBK - gdzie po ich skończeniu zaproponowano mi pracę! Jednak nie zdecydowałam się na nią, praca w banku okazała się nie dla mnie, poza tym byłam na 4 roku studiów i nie chciałam żeby praca kolidowała z moją nauką.
W międzyczasie skończyłam kurs językowy SEFIC i zdałam egzamin na poziomie 3 z wyróżnieniem.
    Sytuacja zmieniła się na 5 roku studiów kiedy nieliczne już zajęcia odbywały się w ciągu dwóch dni w tygodniu, więc postanowiłam spróbować swoich sił i szukałam pracy na pół etatu.
Z pomocą przyszło Biuro Karier i oferta firmy Nova Trading S.A., gdzie poszukiwano asystenta do Działu Zakupów. W trakcie dwuetapowej rekrutacji sprawdzono moją znajomość języka angielskiego, który był wymagany, miałam też okazję zaprezentować się na rozmowie z przyszłymi przełożonymi - dyrektorem działu i Dyrektorem Handlowym firmy. W procesie rekrutacji najbardziej przydało mi się ukończenie wspomnianego kursu językowego - dzięki któremu nauczyłam się swobodnie wypowiadać po angielsku, jak i wiedza z zakresu obsługi komputera (MS Excel z elementami VBA i tabelami przestawnymi, bazy danych i podstawy SQL, znajomość systemów ERP) która rozwinęłam na specjalizacji. Firma Nova Trading zatrudniała już absolwentów mojego Wydziału, dobra opinia o poziomie kształcenia na wydziale również nie pozostała bez znaczenia.
    W ten sposób dostałam pracę i od listopada 2007 jestem zatrudniona w Nova Trading. Przez pierwsze miesiące pracowałam 3 dni w tygodniu, potem przeszłam na cały etat.

 

Na czym polega Pani praca?

     Praca w Dziale Zakupów polega na kontaktowaniu się z dostawcami z całego świata (stąd wymagana znajomość języka angielskiego), przygotowywanie ofert zakupowych dla Działu Sprzedaży, zamawianie materiału pod projekty klientów i monitorowanie i uzupełnianie zapasów magazynowych. W zależności od stanowiska zmienia się zakres samodzielności i decyzyjności w ramach powierzonych zadań.  Przez pierwsze półtora roku pracowałam jako asystent działu, do moich obowiązków należało wsparcie pracy dyrektora działu. Ten czas był potrzebny by nauczyć się więcej o zamawianych produktach (stal nierdzewna), poznać dostawców, rynek stali i rządzące nim reguły. Następnie awansowałam na Specjalistę do spraw zakupów co dało mi większą odpowiedzialność i swobodę w podejmowaniu decyzji.
    Po kolejnych trzech latach zostałam Managerem Produktu i na tym stanowisku pracuję do dziś. Obecnie sprawuję opiekę nad powierzoną mi grupą produktów, decyduję o źródłach i ilościach zamawianego materiału, kreuję politykę cenową i sprzedażową tych produktów, poszukuję nowych dostawców. Praca ta daje mi ogromna satysfakcję, ale też niesie za sobą dużą odpowiedzialność, ponieważ od moich decyzji zależy rozwój sprzedaży. Muszę być na bieżąco z trendami na rynku, cenami surowców, sytuacją w wielu branżach (np. budownictwo, gastronomia, wodociągi), przepisami celnymi itp. Z pracą wiążą się też zagraniczne wyjazdy służbowe, udziały w targach międzynarodowych (np. Tube - Duesseldorf - ok. 1200 wystawców) czy wizyty u producentów wyrobów stalowych. W ten sposób odwiedziłam wiele europejskich krajów, jak Finlandia, Czechy, Wielka Brytania, ale też w zeszłym roku miałam okazję odwiedzić huty w Indiach. To co chwalę sobie najbardziej w mojej pracy to brak monotonii, bo każdy dzień przynosi nowe projekty, nowe wyzwania, a zmienny rynek wymusza szybkie reakcje, oraz możliwość współpracy z przedstawicielami innych narodowości, co jest ciekawym doświadczeniem.

 

Jakie ma Pani plany, cele zawodowe na przyszłość?

    W przyszłości mam nadzieję nadal kontynuować pracę w Nova Trading, ponieważ jest to firma, którą bardzo szanuję, doceniam atmosferę i warunki jakie u nas panują,  wiem też, że Nova Trading cieszy się w Toruniu opinią dobrego pracodawcy, natomiast w branży stalowej ma doskonałą renomę w całej Europie.

 

Co by Pani poradziła młodszym kolegom/koleżankom studiującym na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania?

    Jeśli mogłabym coś doradzić przyszłym absolwentom Wydziału, to chciałabym zwrócić szczególną uwagę na znajomość języków obcych, co niby jest obecnie standardem, a wiele osób nadal ma z tym problem (miałam okazję przekonać się o tym biorąc udział w rekrutacji do naszego działu).  Warto też wybierać ciekawe wykłady do wyboru na wydziale, ja wiele wyniosłam na przykład z wykładów o rozwijaniu zdolności menedżerskich. Wydaje mi się, że przydatny jest też nawyk czytania prasy z zakresu gospodarki, wiedza o bieżącej sytuacji ekonomicznej przydaje się zarówno w czasie rekrutacji jak i w codziennej pracy. A w nowej pracy bardzo istotne jest proaktywne podejście do wykonywanych zadań, szukanie ulepszeń i nowych rozwiązań - w moim przypadku to okazało się decydujące - zarówno w czasie praktyk studenckich jak i po podjęciu pracy. Pokazałam pracodawcy, że jestem pracowita, wręcz wyszukiwałam sobie zadania, starałam się nie odtwarzać cudzych rozwiązań tylko szukać swoich i wiem, że zostało to docenione.