Отображение сетевого контента Отображение сетевого контента

We Francji, podobnie jak w Polsce, list motywacyjny jest uzupełnieniem CV. To w nim staramy się wyeksponować naszą kandydaturę jak najlepiej, aby przykuć uwagę pracodawcy, a przede wszystkim otrzymać wymarzoną posadę. 
W dobie Internetu, proces składania dokumentów aplikacyjnych odbywa się w większości przypadków drogą mailową. W związku z tym istnieją 2 drogi zaprezentowania pracodawcy naszego listu motywacyjnego. Możemy wysłać go w załączniku, jak to zazwyczaj bywa, bądź też może on stanowić treść maila, w którym zgłaszamy naszą kandydaturę. Wybór opcji wydaje się być uzależniony od rodzaju pracy, o jaką się ubiegamy. Im wyższe jest to stanowisko i im bardziej renomowana firma, tym list motywacyjny będzie miał większe znaczenie. Wtedy warto poświęcić więcej czasu na zredagowanie go w formie osobnego dokumentu. W pozostałych przypadkach, kiedy to wręcz mamy pewność, że pracodawca nawet nie otworzyłby załącznika z listem motywacyjnym, możemy w treści maila krótko opisać naszą kandydaturę.
 

O czym warto pamiętać tworząc list motywacyjny?

·         Starajmy się, aby mieścił się on na 1 stronie ( najlepiej ok. 3-5 akapitów)

·         Unikajmy błędów ortograficznych i gramatycznych.

·         List powinien być napisany językiem formalnym (langue soutenue), ale nie nazbyt patetycznym. Pamiętajmy o formułach grzecznościowych.

·         Nie powtarzajmy w nim informacji CV. List motywacyjny ma być uzupełnieniem CV.

·         Unikajmy informacji typu: sytuacja materialna, życie prywatne.

Schemat listu motywacyjnego:

1.    Dane osobowe.

Na początku podajemy swoje imię, nazwisko, adres oraz numer telefonu i/lub adres mailowy, aby pracodawca mógł się z nami łatwo skontaktować

 

Jeżeli chcemy zachować układ tradycyjnego listu motywacyjnego możemy po prawej stronie podać imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za proces rekrutacji (jeżeli takowe dane znamy), nazwę oraz adres firmy. Dziś jednakże często odchodzi się od tego.

Dalej możemy też zamieścić miasto oraz aktualną datę (Varsovie, le 20 mai 2016)

 

2.    Nazwa stanowiska oraz numer oferty.

Niezbędnym elementem jest z kolei podanie nazwy stanowiska, o jakie się ubiegamy oraz w przypadku, gdy odpowiadamy na konkretną ofertę, numeru referencyjnego ogłoszenia (jeżeli został podany). Te informacje warto wyróżnić wizualnie (wyśrodkowanie, odstępy) np.

 

Objet: candidature (spontanée) pour le poste de…. – référence : 00000000.

 

3.    Formuła grzecznościowa.

Jej charakter będzie zależał od tego, czy wiemy, kto konkretnie będzie odbiorcą naszego listu. Jeżeli tak, formuła będzie wyglądała następująco: Monsieur bądź też Madame + nazwisko odbiorcy np. (Madame Dupont,). Jeżeli nie znamy nazwiska osoby odpowiedzialnej za proces rekrutacji, ale znamy płeć odbiorcy umieszczamy zwrot Monsieur bądź też Madame. W przypadku, gdy zupełnie nie wiemy, kim jest odbiorca listu, stosujemy formułę Madame, Monsieur,

 

4.    Rozwinięcie listu.

Popularnym rozwiązanie w układzie tej części listu jest odniesienie się do zasady 3 osi czyli Wy – ja – my (dla każdej jeden krótki akapit).

Zgodnie z tym układem na początku wspominamy o odbiorcy naszego listu (Wy), podkreślamy renomę firmy, wysokie standardy usług, wyrażamy nasze zainteresowanie firmą, możemy odnieść się także do treści ogłoszenia (tzw. słowa-klucze) i tym płynnym akcentem przejść do kolejnej części, w której to przedstawiamy naszą kandydaturę jako odpowiednią na dane stanowisko (ja).
Wskazujemy, w jakim stopniu spełniamy oczekiwania pracodawcy ujęte w ofercie, opisujemy krótko cechy, jakimi się charakteryzujemy, a jakie mogą okazać się cenne w tej pracy. Oczywiście znacząco uzasadniamy, w jakich sytuacjach zawodowych mogliśmy je do tej pory rozwijać, podajemy kompetencje, jakie już nabyliśmy. Wreszcie podkreślamy co w związku z tym możemy wnieść do firmy, co pracodawca może zyskać angażując nas do swojego zespołu (my).

W tej części należy też wskazać swoją dyspozycyjność oraz mobilność. Na koniec warto wspomnieć o gotowości do przedstawienia referencji oraz do stawienia się na rozmowę kwalifikacyjną.

5.    Kończąca formuła grzecznościowa.

Można wybrać jedną z niżej wymienionych:

- Dans l’attente d’un futur contact, je vous prie d’agréer, Madame, Monsieur, l’expression de mes salutations distinguées.

- Veuillez recevoir, Madame, Monsieur, mes salutations distinguées.

- Me tenant à votre disposition pour vous apporter toutes informations complémentaires, je vous prie de croire, en mes cordiales salutations.

- Je vous adresse, Madame, Monsieur, mes meilleures salutations.

-Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l’expression de mes salutations distinguées.

- Je vous prie d’agréer, Monsieur, l’assurance de mes salutations distinguées.

(źródło : http://www.manpower.fr/sites/default/files/media/candidats/pdf/la-lettre-de-motivation.pdf)

 

6.    Podpis

Pod tym adresem znajdziemy słownictwo przydatne przy redagowaniu listu motywacyjnego :

http://pl.bab.la/zwroty/rekrutacja/list-motywacyjny/polski-francuski/

 

Schemat klasycznego listu motywacyjnego:

http://www.cidj.com/sites/default/files/modele-lettre-motivation.pdf

 

Opracowała Dominika Kąkolewska