Autor: Łukasz Luciński; Biuro Karier UMK, w ramach projektu "Kompetencje dla przyszłości",
Data aktualizacji: 1.06.2013

Pozycjoner

Wywiad z pozycjonerem Radosławem Rogowskim

W dzisiejszych czasach Internet staje się swoistym polem bitwy o klienta i zawartość jego portfela. Nic więc dziwnego, że coraz większą popularnością cieszą się usługi związane z promowaniem firm w tym właśnie potężnym medium.

Radosław Rogowski, absolwent Informatyki na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu, przez kilka lat zdobywał doświadczenie i zarabiał na życie jako pozycjoner stron internetowych, a obecnie pracuje jako specjalista ds. oprogramowania w Atos Origin.

KANDYDACI DO ZAWODU

Kto może zostać pozycjonerem stron internetowych?

Wymogi formalne

Jak stwierdził nasz rozmówca pozycjonerem stron internetowych może zostać niemal każdy, gdyż nie istnieją żadne wymogi formalne dotyczące tego zawodu, a jedynym wymogiem, by sprawnie funkcjonować jest posiadanie niezbędnej wiedzy i umiejętności.

Preferowane kierunki studiów

Nie istnieje konkretny kierunek studiów, który przygotowuje do wykonywania tego zawodu. Jak przyznaje nasz rozmówca, który jest absolwentem informatyki na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika, ukończenie studiów informatycznych może okazać się bardzo pomocne, lecz nie jest niezbędne.

Predyspozycje do pracy w zawodzie

Kandydaci do pracy w zawodzie pozycjonera stron internetowych powinni posiadać szereg cech predysponujących ich do wykonywania w tym zawodzie. Do najważniejszych Radosław Rogowski zalicza:

  • Umiejętność sprawnego formułowania poprawnych stylistycznie tekstów zgodnych z wymaganiami SEO
  • Umiejętność pracy pod presją czasu i odporność na stres, niezbędne przy realizacji kolejnych projektów
  • Umiejętności analityczne przydatne przy analizie danych statystycznych
  • Umiejętność kreatywnego myślenia i pomysłowość przydatne przy realizacji projektów oraz realizacji kampanii

Wiedza pozycjonera

Jaka wiedza jest niezbędna aby skutecznie funkcjonować w zawodzie?

Osoby, które myślą o sukcesach w roli pozycjonera stron internetowych powinny posiadać teoretyczną, a przede wszystkim praktyczną wiedzę z zakresu tworzenia stron internetowych, a także funkcjonowania w takich środowiskach jak XHTML/HTML, CSS, PHP, SQL czy  JavaScript. Bardzo ważne jest również sprawne posługiwanie się narzędziami firmy Google służącymi do prowadzenia statystyk i analizy ruchu sieciowego, a także innymi aplikacjami pozwalającymi określać popularność poszczególnych słów i fraz kluczowych.

Ponadto kandydatom na to stanowisko nieobce powinny być takie terminy jak SEO/SEM, hosting, czy optymalizacja stron internetowych. Niezwykle przydatna okazuje się również wiedza z zakresu szeroko pojętego marketingu oraz formułowania tekstów zgodnych z wymaganiami SEO.

Specyfika pracy pozycjonera

Na czym polega praca?

Ogólnie rzecz biorąc głównym zadaniem pozycjonera jest wywindowanie danej strony internetowej na możliwie najwyższe miejsce w wynikach wyszukiwania najpopularniejszych wyszukiwarek internetowych. Jest to więc swego rodzaju forma działań marketingowych mających za zadanie zwiększenie popularności danej witryny, a w konsekwencji przyniesienie jej właścicielom określonych korzyści.

Zanim jednak do tego dojdzie niezbędna jest analiza danej strony internetowej, a także stron konkurencyjnych i optymalizacja kodu i treści zamieszczonych na stronie, by jak najlepiej dobrać słowa kluczowe związane z treścią strony. To właśnie dzięki nim potencjalni odwiedzający mogą trafić na daną stronę za pomocą wyszukiwarki. Na tym jednak nie kończy się praca pozycjonera - niezbędne jest ciągłe monitorowanie wyników strony, dostosowywanie witryny do zmieniających się technologii informatycznych oraz stosowanie nowoczesnych i efektywnych rozwiązań służących do promowania strony, by utrzymać satysfakcjonującą pozycję na liście wyników. Coraz częściej pozycjonerów zatrudniają firmy reklamowe, a także poszczególne przedsiębiorstwa, którym zależy na posiadaniu w swoich szeregach pozycjonerów, którzy najczęściej pełnią również rolę informatyków.

W swojej pracy pozycjoner powinien również opierać się na wytycznych określonych przez producentów poszczególnych wyszukiwarek, gdyż próby obejścia zaleceń dla pozycjonerów mogą doprowadzić nawet do usunięcia danej witryny z listy wyników wyszukiwania.

Czas i miejsce pracy

Możliwe są dwie drogi kariery pozycjonera - działanie na własny rachunek lub praca w jednej z firm, które oferują tego typu usługi. – Wprawdzie bycie freelancerem ma wiele zalet, to obecnie na rynku konkurencja jest naprawdę duża, dlatego też nie ma co liczyć na spore zyski już na początku. Z tego też powodu z perspektywy czasu wyżej cenię sobie spokojną pracę na etacie, która daje pewien komfort i poczucie stabilizacji – stwierdził Rogowski.

Jednakże bez względu na wybraną ścieżkę godziny pracy są często niezwykle elastyczne, a dzięki urządzeniom mobilnym praca możliwa jest niemal w każdym miejscu świata.

Z kim współpracuje?

Głównymi współpracownikami są oferenci, czyli właściciele / zarządzający lub przedstawiciele firm, których strony internetowe mają zostać wypozycjonowane. – Mimo, że w sieci coraz łatwiej znaleźć informacje i wskazówki na temat promowania własnej witryny to usługi świadczone przez „profesjonalnych” webmasterów wciąż cieszą się dużą popularnością, choć z powodu dużej konkurencji, a przede wszystkim freelancerów, stawki znacznie spadły. Cieszyć może to, że przedsiębiorcy zaczynają coraz lepiej zdawać sobie sprawę z potencjału drzemiącego w pozycjonowaniu, a to sprawia, że i zleceń jest więcej – ocenił nasz rozmówca.

Narzędzia w pracy

- To chyba oczywiste, że bez komputera nie ma pozycjonera! – przyznał z uśmiechem na twarzy Rogowski, który szczególnie ceni sobie komputery przenośne, dzięki czemu pozycjoner swoje obowiązki może wykonywać w dowolnym miejscu i czasie.

Blaski i cienie pracy

Do głównych zalet pracy pozycjonera nasz rozmówca zaliczył elastyczne godziny pracy i oraz poczucie realnego wpływu na osiągane przychody (w przypadku samozatrudnienia) oraz brak konieczności posiadania wykształcenia kierunkowego.

Z kolei wśród głównych wad tego zawodu Rogowski wymienia duże obciążenie psychiczne związane z groźbą braku zapłaty za prace w przypadku niezadowalających wyników, dużą konkurencję na rynku oraz konieczność ciągłego śledzenia nowinek informatycznych i sieciowych. – Nie jest to praca od 8 do 16, nie każdy się w niej sprawdzi. Szczególnie ciężko przetrwać na początku, gdyż pozycjonerem może zostać każdy, a to negatywnie wpływa również na wynagrodzenia. Dodatkowo w tej branży panuje swoisty wyścig szczurów i mimo licznych regulacji dotyczących pozycjonowania stron wielu uważa, że wszelkie chwyty są dozwolone. Etyka odchodzi na drugi plan, najważniejsze są pieniądze – przyznał Rogowski.

Nabywanie wiedzy i uprawnień

Szkolenia

Praca pozycjonera wiąże się z koniecznością ciągłego samodoskonalenia oraz śledzenia na bieżąco zmian, które zachodzą w świecie nowoczesnych technologii informatycznych oraz sieciowych. Nic więc dziwnego, że wraz z upływem czasu na rynku przybywa nie tylko publikacji poruszających to zagadnienie, lecz również szkoleń, które pozwalają na poprawę jakości usług oferowanych przez pozycjonerów.

Jak trafnie zauważył Rogowski oprócz licznych płatnych kursów specjalistycznych w wirtualnej sieci bez większego wysiłku znaleźć możemy darmowe kursy e-learningowe, które pozwalają na poszerzenie wiedzy bez wychodzenia z domu oraz ponoszenia dodatkowych kosztów. Tego typu kursy oraz poradniki znajdziemy między innymi na stronach:

  • http://www.pozycjoner.org/podstawy-pozycjonowania/kurs-pozycjonowania.html
  • http://www.naukapozycjonowania.pl
  • http://darmowy-kurs-pozycjonowania.pl
  • http://www.darmowy-kurs-pozycjonowania-stron.com.pl

Studia

Wśród pozycjonerów dominują absolwenci studiów informatycznych i marketingowych, lecz nie jest to niezbędne, gdyż w dobie Internetu niezbędną wiedzę może posiąść niemal każdy.

Perspektywy zatrudnienia

Gdzie i na jakich umowach pracują?

W zależności od wybranej drogi kariery pozycjonerzy mogą być zatrudnieni na podstawie umowy o pracę lub też w ramach samozatrudnienia zawierać umowy/kontrakty z kontrahentami. Wiele osób decyduje się również zająć pozycjonowaniem w ramach dodatkowej pracy.

Jak szukać pracy w zawodzie?

W Internecie lub prasie bez większych problemów znaleźć możemy liczne oferty pracy na tym stanowisku. Ponadto możliwe jest założenie własnej działalności gospodarczej.

Zarobki

Zarobki pozycjonerów stron internetowych zależne są od wielu czynników takich jak forma zatrudnienia (praca w firmie lub samozatrudnienie), zakres oferowanych usług (czas i typ umowy, ilość pozycjonowanych fraz, popularność poszczególnych fraz) czy też osiągnięte wyniki (im wyższa pozycja tym wyższe wynagrodzenie).

Klienci najczęściej płacą za określone rezultaty (najczęściej za wyświetlanie wśród pierwszych 10 wyników) stąd też tak ważne jest stałe monitorowanie i poprawa jakości oferowanych usług. Średnie wynagrodzenie waha się między kilkoma, a kilkunastoma tysiącami złotych miesięcznie.

 


wywiad przeprowadził i informacje zebrał
Łukasz Luciński