Autor: Łukasz Luciński; Biuro Karier UMK, w ramach projektu "Kompetencje dla przyszłości"
Data aktualizacji: 1.04.2013

Manager zespołu muzycznego

Wywiad z managerem Markiem Manikowskim

Dla wielu osób muzyka to coś więcej niż rozrywka. Nie inaczej jest w przypadku Marka „Manixa” Manikowskiego, dla którego stała się ona sposobem na życie. Manikowski, będący inżynierem leśnictwa, przyznaje, że muzyka w jego życiu zajmowała bardzo ważne miejsce od najmłodszych lat. – Muzyka jest we mnie od zawsze. Bo przecież wszystko gra- gitara, drzewa i trawa… Czemu punk? Cóż, to moje młodzieńcze lata – przyznał w charakterystyczny dla siebie sposób Manikowski, który jest współzałożycielem, wokalistą, a przede wszystkim managerem zespołu C-14.

C-14 powstało w styczniu 2009 roku w Gostycynie, chociaż zalążek tego zespołu zrodził się już w 1989 roku, kiedy to Manikowski wraz z grupą przyjaciół założył swój pierwszy zespół. - Początkowo graliśmy covery klasyków takich jak KSU, czy Kobranocka, a z czasem,  po drobnych zmianach składu,  zaczęliśmy tworzyć własne utwory. Koncepcja jest taka by było wesoło i z mocą. Naszą muzykę najlepiej określa zdanie naszego kolegi: "Za ładne na punk rocka, ale za brzydkie, żeby nazwać to inaczej" – wspomniał Manikowski.

Zespół, którego nazwa wzięła się od oznaczenia promieniotwórczego izotopu węgla, ma na swoim koncie kilka sukcesów, takich jak występy na finałach przeglądów KATAR 2011, Góra Rocka 2011, czy główna nagroda festiwalu Lipa 2012 w Lipnie. Ponadto zespół ma na swoim koncie dwie nagrane demówki oraz suporty takich legend jak WC, TZN Xenna, Koniec Świata, czy też The Analogs.

Jaka jest zatem recepta na sukces? – Może niektórzy poczują się urażeni tym co powiem, ale w mojej opinii warto opierać się o atmosferę skandalu. We współczesnych realiach popularność jest często wprost proporcjonalna do częstotliwości i rozmiaru afer związanych z danym artystą – odparł z rozbrajającą szczerością „Manix”.

KANDYDACI DO ZAWODU

Kto może zostać managerem muzycznym?

Wymogi formalne

Jak stwierdził nasz rozmówca managerem zespołu muzycznego może zostać niemal każdy, gdyż nie istnieją żadne wymogi formalne dotyczące tego zawodu.

Preferowane kierunki studiów

Nie istnieją odgórne wskazania dotyczące kierunków studiów, które powinien ukończyć przyszły manager zespołu muzycznego. W praktyce najczęściej funkcję tę pełnią absolwenci kierunków ekonomicznych, lecz nie jest to regułą.

Predyspozycje do pracy w zawodzie

Aby praca managera przynosiła zamierzone i wymierne skutki osoba zajmująca to stanowisko powinna posiadać odpowiednie predyspozycje. Do najważniejszych z nich Marek „Manix” Manikowski zalicza:

  • Umiejętność pracy w zespole oraz otwartość na ludzi, które są niezbędne do stworzenia przyjaznej atmosfery zarówno wewnątrz, jak i wokół zespołu.
  • Komunikatywność, która ułatwia zdobywanie nowych branżowych znajomości i kontaktów
  • Sumienność, wytrwałość i konsekwencja w dążeniu do wyznaczonych celów oraz pasja, którą manager potrafi zarazić swoich współpracowników.
  • Przebojowość i nieustępliwość w działaniu.
  • Umiejętności negocjacyjne, które są niejako podstawą działań managera, który jak trafnie zauważył Manikowski, łączy w sobie rolę opiekuna, przewodnika i adwokata zespołu.
  • Umiejętność radzenia sobie ze stresem oraz działania pod presją czasu, które zdaniem naszego rozmówcy są niezwykle przydatne w trakcie prowadzenia kilku spraw jednocześnie.
  • Zdolności organizacyjne i przywódcze, dzięki którym manager nie tylko będzie sprawnie organizował próby i koncerty swoich podopiecznych, lecz również będzie w stanie wskazywać im kierunek ich rozwoju i zmotywować do jeszcze cięższej pracy
  • Umiejętności analityczne, które okazują się niezwykle przydatne przy budowaniu spójnego wizerunku zespołu lub artysty. Jak wspomina nasz rozmówca swego czasu pośród członków zespołu C-14 pojawił się pomysł udziału w jednym z popularnych programów typu talent show, jednakże jak trafnie zaznaczył Manikowski takie działanie byłoby niezgodne z profilem zespołu i mogłoby spowodować utratę wielu fanów utożsamiających się z tym zespołem.
  • Gotowość na silną integrację z innymi członkami muzycznego świata. Jak zdradził nasz rozmówca nie wszystkie sprawy stricte biznesowe załatwiane są w przeznaczonych do tego miejscach. – Czasem wieczór mocno zakrapiany wysokoprocentowymi trunkami z ważnymi osobami może zdziałać więcej niż najdłuższe nawet negocjacje.  Staje się on kluczem do sukcesu i otwiera przed nami wiele drzwi – żartuje Manikowski.

Wiedza managera muzycznego

Jaka wiedza jest niezbędna aby skutecznie funkcjonować w zawodzie?

Skuteczny manager powinien posiadać szeroką wiedzę z pogranicza wielu dziedzin nauki takich jak ekonomia, prawo, HR, public relations, marketing czy nauki psychosocjologiczne. Powinien on posiadać również umiejętności negocjacyjne niezbędne przy podpisywaniu kontraktów, czy też organizacji koncertów.

Bardzo ważne są również jego osobiste preferencje muzyczne, które powinny być zgodne z nurtem muzycznym zespołu dla którego pracuje. Nic więc dziwnego, że bardzo często manageringiem zajmują się osoby od lat związane ze środowiskiem muzycznym. Przemawia za tym również znajomość specyfiku rynku muzycznego oraz branżowe kontakty, które są jednym z najskuteczniejszych narzędzi w rękach managerów.

Specyfika pracy managera

Na czym polega praca / rola managera muzycznego?

Praca managera muzycznego polega głownie na szeroko pojętym promowaniu swoich podopiecznych zarówno poprzez organizację koncertów i eventów z udziałem artysty (czasami zatrudnia się do tego osobną osobę - twz. tour managera), jak i kierunkowanie kariery danego artysty. Zadaniem managera jest również podpisywanie w imieniu swoich podopiecznych kontraktów z wytwórniami, czy też innymi kontrahentami. Musi on także stawić czoła sprawom i problemów, które zespół napotyka na swojej drodze w codziennym funkcjonowaniu. Bardzo ważne jest również budowanie wizerunku artysty w mass mediach oraz budowanie więzi z fanami, co często spada właśnie na barki managera.

- Jestem współzałożycielem C-14, toteż zależy mi głównie na promocji kapeli na jak największą skalę. Regularnie zgłaszam zespół na konkursy i festiwale, a także negocjuję z managerami innych, bardziej już znanych kapel kwestię supportu. Muszę dbać również o finanse, lawirować wokół zera na koncie, by chłopakom niczego nie brakowało i mogli się oni skupić tylko na swojej pasji jaką jest granie –przyznał z ogromną szczerością Manikowski.

Czas i miejsce pracy managera

Trudno oprzeć się wrażeniu, że manager muzyczny niekiedy zmuszony jest do pracy na najwyższych obrotach przez całą dobę. Ważna jest również duża elastyczność oraz mobilność, gdyż często koncerty odbywają się dzień po dniu w miejscach, które od siebie dzielą godziny podróży.

Z kim współpracuje?

Wydawać by się mogło, że głównymi współpracownikami managera są jego podopieczni. Nic bardziej mylnego. – Kontaktuję się głównie z organizatorami koncertów, konkursów i festiwali, a także managerami innych zespołów, z którymi nawiązujemy swego rodzaju współpracę. Nie da się ukryć, że w tej branży szeroka sieć kontaktów jest podstawą istnienia – stwierdził nasz rozmówca zwany przez kolegów z muzycznego świata „Manixem”, który dodał również, że w jego przypadku kluczem do sukcesu jest świetny kontakt i bezgraniczne zaufanie z członkami C-14.

Narzędzia w pracy managera

- Telefon i organizator z kontaktami to podstawa – przyznał Manikowski, który równie wysoko ceni komputer przenośny z wbudowanym modemem, który pozwala na połączenie się z Internetem w niemal dowolnym miejscu na świecie.

Blaski i cienie pracy managera

Marek nie ukrywa, iż praca na tym stanowisku daje mu ogromną satysfakcję i pozwala na realizowanie jego wieloletniej pasji, jaką jest muzyka. Bardzo wysoko ceni on sobie również możliwość poznawania nowych osób o podobnych zainteresowaniach, a także pozytywną energię, którą podczas koncertów emanują fani C-14.

Najtrudniejsze jest z kolei radzenie sobie ze stresem i natłokiem obowiązków oraz finansowe problemy, które mogą przeszkodzić w rozwoju nawet największego muzycznego talentu. Odpowiedzialność za losy młodych, utalentowanych artystów pełnych pasji jest nie tylko satysfakcjonujące, ale również niesie za sobą duży ciężar psychiczny i stres.

Nabywanie wiedzy i uprawnień

Szkolenia

W tym zawodzie przydatne są liczne szkolenia z najróżniejszych dziedzin, takich jak chociażby negocjacje, komunikacja, public relations, organizacja pracy, obsługa pakietów biurowych. Coraz popularniejsze są również szkolenia dotyczące mediów społecznościowych, które stają się obecnie głównym nośnikiem informacji.

Uczelnie również dostrzegają potencjał drzemiący w rynku muzycznym, toteż coraz częściej na kierunkach ekonomicznych coraz częściej pojawiają się przedmioty związane z branżą rozrywkową. Przykładem jest chociażby Uniwersytet Mikołaja Kopernika, który swoim studentom oferuje udział w serii ogólnouniwersyteckich wykładów funkcjonujących pod nazwą „Kreatywna gospodarka”. Słuchacze mogą poznać nie tylko mechanizmy funkcjonujące na rynku muzycznym, ale też w branży filmowej, czy wydawniczej.

Studia

Wśród managerów zespołów muzycznych niezwykle popularne są kierunki ekonomiczne oraz prawo, które pozwalają zdobyć teoretyczną wiedzę przydatną w późniejszej pracy.

Perspektywy zatrudnienia

Gdzie i na jakich umowach pracują?

Początkujący managerowie często współpracują z artystami na zasadzie wolontariatu, bez żadnej pisemnej umowy. W branży ogólnie przyjęte jest jednak sporządzanie kontraktu, który określa zakres świadczonych usług, sposób i wysokość wynagrodzenia, a także oczekiwania managera wobec zespołu.

Kontrakty możemy podzielić na dwa rodzaje - na czas określony (najczęściej 3-5 lat) oraz czas nieokreślony, zwany również ciągłym. W tym przypadku jest on ważny dopóki jedna ze stron nie wypowie umowy.

Jak szukać pracy w zawodzie managera muzycznego?

Coraz częściej pojawiają się ogólnodostępne oferty pracy na tym stanowisku. Pochodzą one najczęściej od mało znanych artystów, którzy poszukują osoby gotowej zaplanować jego dalszą karierę oraz pomóc zrealizować zamierzone cele.

Z kolei najbardziej uznani managerowie sami mogą przebierać w ofertach pracy nadsyłanych do nich przez artystów.

Zarobki

Często przygoda z managementem w branży muzycznej zaczyna się od wolontariatu. Najpopularniejsze w branży jest jednak wynagrodzenie prowizyjne, które w przeciwieństwie do stałej pensji doskonale odzwierciedla nieprzewidywalną naturę branży. Motywuje również managera do większego wysiłku, gdyż większe zyski artysty znajdują odzwierciedlenie w wysokości uzyskanej od niego prowizji. Jeśli więc manager przysłuży się do dynamicznego rozwoju artysty i pomoże mu się wznieść na wyżyny show biznesu otrzyma za to adekwatną zapłatę.

Standardowo prowizja oscyluje pomiędzy 15, a 25 procentami w zależności od doświadczenia i rangi managera. Źródłami prowizji są wszelkie dochody artysty uzyskane w tracie trwania kontraktu takie jak wpływy z wytwórni płytowej, dochody z tras koncertowych, sponsoringu oraz sprzedaży płyt i gadżetów.

Ponadto na artystę najczęściej zostają przeniesione wszelkie koszty ponoszone przez managera (koszty transportu, noclegu itp.) Kwestie te szczegółowo powinny regulować odpowiednie zapisy w kontrakcie.

 


 

C-14

"Za ładne na punk rocka, ale za brzydkie, żeby nazwać to inaczej."

www.facebook.com/c14sow
www.myspace.com/c14sow

 


wywiad przeprowadził i informacje zebrał
Łukasz Luciński