Webcontent-Anzeige
Data aktualizacji: 30.06.2014
Webcontent-Anzeige
Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
Opis stanowiska | Nauczyciel edukacji początkowej to osoba, która posiada kwalifikacje do nauczania i wychowywania dzieci w instytucjach oświatowo-publicznych i niepublicznych. Kształci, wychowuje i wspomaga rozwój znajdujących się pod jego opieką dzieci. Jest on organizatorem, kierownikiem i opiekunem procesu kształcenia uczniów.
Kategoria pracy:Edukacja/Szkolenia
Akty prawne regulujące zawód pedagoga szkolnego: · Zarządzenie MEN z dnia 15 stycznia 2001r., Dz. U. 2001, nr 13, poz. 110 · Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 roku · Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, (Dz. U. 2013.0.393) · Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela, (tekst jednolity : Dz. U. 2006.97.674) · Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. nr 4, poz. 17) · Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. 1991 nr 95 poz. 425 z późn. zm.) · Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2010 nr 228 poz. 1487) · Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. 2007 nr 83poz. 562 z późn. zm.) |
Typowe zadania i obowiązki | Typowe zadania: - wsparcie każdego ucznia w jego rozwoju, - dążenie do pełni własnego rozwoju osobowego, - kształcenie i wychowywanie młodzieży w umiłowaniu Ojczyzny, - dbałość o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie - realizacja zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, - udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych
Obowiązki: - dokumentowanie obserwacji dzieci i diagnozowania ich rozwoju, - sporządzanie dokumentacji pedagogicznej, - przestrzeganie regulaminu pracy |
Wynagrodzenie i warunki pracy | Nauczyciel edukacji początkowej jest zatrudniony zazwyczaj na umowę o pracę. Wymiar pracy jego godzin jest zależy od placówki, w której podejmuje swoją działalność. Wynagrodzenie uzależnione jest od stopnia awansu zawodowego Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym na dzień01.09.2014 r.: nauczyciel stażysta: od 1513 zł do 2265 zł nauczyciel kontraktowy: od 1 548 złdo 2331 zł nauczyciel mianowany: od 1724 zł do 2647 zł nauczyciel dyplomowany: od 2006 zł do 3109 zł Nauczyciele mogą dostawać do swojej pensji następujące dodatki: Dodatek stażowy (za wysługę lat, należy się po czterech latach pracy, wynosi 1 proc. pensji za każdy przepracowany rok, do maks. 20% pensji) Dodatek „wiejski” (za pracę w miejscowościach do 5 tys. mieszkańców, może być do 10 proc. pensji zasadniczej) Dodatek motywacyjny (dodatki motywacyjne zależą od władz danego miasta pod opieką którego jest szkoła) Dodatek funkcyjny Dodatek za pracą ponad godzinami pracy Dodatek wakacyjny (dofinansowanie na wakacje 1000 zł) Dodatek za każde dziecko (+400zł) |
Główne wymagania (w tym kompetencje) | Stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która: 1) -posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje, 2) -przestrzega podstawowych zasad moralnych, 3)- spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu, Wymagane predyspozycje i kompetencje: komunikatywność, kreatywność, dążenie do rozwoju, zaangażowanie, budowanie relacji, elastyczność, uczenie i szkolenie, samodzielność, organizacja pracy. |
Szkolenia i nabywanie uprawnień zawodowych |
Możliwość udziału w warsztatach, kursach, studiach podyplomowych.
Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Dolnośląskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej we Wrocławiu, Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu, Centrum Edukacji Nauczycieli– Gdańsk i inne http://www.bip.men.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=32:placowki-doskonalenia-nauczycieli&catid=16:instytucje-nadzorowane-przez-men&Itemid=41
|
Perspektywy rozwoju zawodowego na stanowisku | Stopniowy awans zawodowy poprzez kolejne szczeble: nauczyciel stażysta, nauczyciel kontraktowy, nauczyciel mianowany i na końcu nauczyciel dyplomowany.
Awans zawodowy nauczycieli regulują obecnie następujące akty prawne :
Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym na dzień 1 marca 2013 r. kolejne uprawnienia zawodowe nauczyciel nabywa w następującym czasie: nauczyciel stażysta:od chwili rozpoczęcia stażu - w tym okresie nauczyciel musi m.in.: poznawać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły; uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu, oraz omawiać z prowadzącym obserwowane zajęcia; prowadzić zajęcia z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły, nauczyciel kontraktowy: po 9 miesiącach - w tym okresie nauczyciel musi m.in.: uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego, pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział nauczyciel mianowany: co najmniej po 2 latach - w tym okresie nauczyciel musim.in.: podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy,w tym doskonalenie umiejętności stosowaniatechnologii informacyjnej i komunikacyjnej, realizować zadania służące podniesieniu jakości pracy szkoły, pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lubprzez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego nauczyciel dyplomowany: co najmniej po roku |
Pracodawcy i źródła ofert pracy | Typowe miejsca pracy to: szkoły podstawowe, zakłady opiekuńcze, które prowadzą zajęcia szkolne, instytucje edukacyjne. Może również zdecydować się na rolę prywatnego korepetytora lubotworzyć własną firmę edukacyjną. |